De etiquette regels en de 4 R’en van Gonnie Klein Rouweler
“…Spreek met twee woorden, stel je netjes voor en zeg U, U, U, U”. Doe Maar zong er al over en dit zijn regels die nog steeds belangrijk zijn. Maar hoe leer je die nou aan je kindje? Hoe zorg je ervoor dat je je uk mee kunt nemen, trots op hem kunt zijn en je niet hoeft te schamen voor je kleine die de boel afbreekt? Mevrouw Gonnie Klein Rouweler weet raad.
Mevrouw Klein Rouweler coacht al meer dan 18 jaar mensen in “the fine art of presenting yourself”. Als expert in (persoonlijk) imago, (Internationale) etiquette, protocol en service bij o.a. (Internationale) corporate ondernemingen, privé-huizen, kinderen/ nanny’s, cruiseschepen en hotels, geeft zij ons de gouden tips om een keurig heertje of dametje op te voeden.
Op welke leeftijd begin je je kind manieren te leren?
“Nou, eigenlijk al vanaf de geboorte. Ik vind op het moment dat je met kinderen praat, hoor je eigenlijk al op een fatsoenlijke en volwassen manier met een kind te praten. Begin niet met ‘DaDa DaDa’. Als je normaal spreekt met kinderen leer je ze ook normale klanken te ontvangen en leren ze zich ook goed te uiten. Zodra kinderen kunnen praten kun je ze ook meteen corrigeren. Spreek bijvoorbeeld hun naam heel duidelijk uit. Het is heel belangrijk dat kinderen hun naam en woorden goed kunnen uitspreken. Zodra ze kunnen praten en/of lopen, zou je je kinderen eigenlijk dienen te behandelen alsof ze al jaren kunnen lopen en praten. Dat is toch je doel? Je kinderen goed begeleiden. Ik ben ook nog echt van de oude stempel.
Ontdek en stimuleer de mentale ontwikkeling van jouw baby
Download nuLeer je kinderen mensen aan te spreken met U en met twee woorden te spreken. Bijvoorbeeld: ‘Wil je limonade? Graag, mevrouw’. Geef zelf het goede voorbeeld. Laat zien aan je kind hoe het moet. Daar kun je niet vroeg genoeg mee beginnen. Zit er niet bovenop! Het gebeurt spelenderwijs. Als je kind naar een banaan wijst en zegt ‘Naan!’ dan kun je dus gewoon spelenderwijs vragen ‘Wil jij een Banaan?’, in plaats van dat je zegt ‘Nee, het is BANAAN, BA-NAAN. Corrigeer je kind dus wel, maar doe dit op een duidelijke en leuke manier. Duidelijk communiceren.”
Regels en peuters…. Hoe gaan die twee woorden samen?
Mevrouw Klein Rouweler: “Wat ik erg belangrijk vind zijn de drie R’en: Rust, Reinheid en Regelmaat. En eigenlijk hoort Respect er ook bij, dus ik zou er vier R’en van maken. Het is bijvoorbeeld heel erg belangrijk dat een peuter regelmaat krijgt. Dat een peuter bijvoorbeeld weet dat wanneer hij wakker wordt, hij eerst uit bed gaat, dan wassen en tandjes poetsen, zich dan aan gaat kleden en ook het bed opmaakt. Dat hoort er gewoon bij. En als dat vanaf jongs af aan al wordt gedaan, is dat ook heel normaal.
Met Respect bedoel ik, iedereen is geweldig. Leer je kindje al vanaf jongs af aan respect te hebben voor iedereen. Ook dus qua tafelmanieren. Eten de buren anders dan bij jullie thuis? Geen probleem, zo doen zij het, maar wíj doen het zo.
Betrek je peuter bij alles. Betrek ze bij het klaarmaken van een stukje brood. Alles wat er dan samen gemaakt wordt, wordt ook opgegeten, ook de korstjes. ‘Hoeveel wil je hebben? 20 boterhammen? Ja maar dan eet je die ook op. We kunnen ook beginnen met één boterham, en als je daarna nog honger hebt maken we weer een nieuwe boterham.’ Ook ‘s avonds aan tafel kun je je kindje al leren dat alles wat hij opschept, hij ook op moet eten. Als je te weinig hebt opgeschept, kun je altijd meer pakken, maar we gaan geen eten weggooien.
Aan tafel eten ’s avonds is een rustmoment. Hier kun je ook regelmaat in toepassen. Voor het eten worden de handen gewassen, samen de tafeldekken en pas als iedereen aan tafel zit komt het eten op tafel. Net zoals in een restaurant. Dus niet eerst het eten op tafel en dan bidden en smeken of iedereen aan tafel komt. Eenmaal aan tafel ga je niet meer van je plaats. Ook ga je van tevoren naar de wc. Als je dit thuis toepast, kun je ook makkelijker met je kind uit eten. Mijn basisregel voor eten is: Nooit lopen met je eten.
Maak een feest van het eten. Bedenk samen wat jullie ‘s avonds gaan eten. Kinderen geven dan zelf aan wat ze willen eten. En hebben ze geen trek, dan hebben ze geen trek. Maar door zo samen met het eten bezig te zijn, misschien steeds nieuwe dingen te proberen, ontwikkelen ze ook hun smaak. Betrek je kinderen ook bij het koken. Samen een sausje maken, leuke figuurtjes creëren met de pannenkoeken. Omdat ze dan zo betrokken zijn bij het eten vinden ze het ook leuker om het samen op te eten. En ook hier leren ze dan weer heel veel van.
Wat je een peuter ook al kan leren is ‘niet praten met je mond vol’, niet schreeuwen aan tafel, mond afvegen met een servetje en als het eten van je lepel afvalt, is het hapje te groot. En ook hierbij weer, geef zelf het goede voorbeeld.
Als je vanaf kleins af aan al regelmaat toepast bij je kindje, dan weet je kindje niet beter en krijgt hij ook veel rust in zijn koppie. In het weekend vind ik eigenlijk ook dat je dezelfde regelmaat als doordeweeks kunt toepassen. Je kan wel zeggen, je mag iets meer, en dat betekent bij voorkeur geen snoep maar wel iets gezonds. “
Hoe denkt mevrouw Klein Rouweler over TV?
“Wees er heel zuinig op. Sommige ouders zetten de kinderen te snel voor de tv zodat zij even rust hebben. Ga meer met je kinderen spelen. Ga naar buiten, het bos in, ga iets creatiefs doen. Hierdoor wordt hun creativiteit ontwikkelt. Ik ben misschien heel ouderwets maar ik vind dat kinderen meer moeten knippen, plakken, knutselen, tekenen en verven. Door op deze manier met je kinderen om te gaan kunnen ze de vijf zintuigen ook goed ontwikkelen. De kinderen moeten zich ontwikkelen op gebied van kleur. Laat ze lekker met verf mengen.“
Heerlijk voorlezen
“Kies een boek dat echt aansluit bij de beleving van een kind en lees rustig. Laat de kinderen zelf ook veel vertellen bij het voorlezen. Laat plaatjes zien uit het boek en laat je kind hier een verhaaltje bij bedenken. Laat hem vertellen wat hij nou precies ziet. Dit is niet alleen goed voor de ontwikkeling van de spraak, maar ook voor hun fantasie.
Wat ook erg leuk is, is om helemaal geen boek te gebruiken. Bedenk samen een thema en laat je kindje hier een verhaal van maken. Laat het verhaal ‘aflopen’ met een open einde. Zo kun je de volgende dag weer verder gaan met het verhaal. “
Wanneer begin je met het bestek goed vast houden?
Zodra een kind iets kan vasthouden en het naar de mond brengt, kun je al beginnen met het leren van het bestek vasthouden. Geef ze niet direct een vork of mes maar begin met een lepel. Zo leren ze ook meteen de motoriek van ‘iets naar de mond brengen’. Laat ze zelf oefenen, neem de tijd. Zodra dat goed gaat, kun je ze gaan leren hoe je een lepel (bestek) vast moet houden.
Wat is een kinder schuivertje?
“Een schuivertje is eigenlijk de voorganger van het mes. Met een schuivertje schuif je je eten op je lepel/vork. Eigenlijk is het een duwertje want je duwt je eten op je lepel/vork. Een schuivertje is minder gevaarlijk dan een mes, omdat deze helemaal niet scherp is. Tegenwoordig wordt een schuivertje bijna niet meer gebruikt. Je prikt een stukje vlees aan de vork en dan schuif je een beetje groente erbij op. De meeste mensen weten niet dat je eet met de ronde kant van je vork omhoog. Alles wat dan van je vork afvalt is teveel. Zo kun je kleine hapjes nemen en tussendoor praten. Je praat immers niet met je volle mond.”
Was het voeger normaal om een kind aan tafel te hebben?
“Ja toen was er nog de tafelcultuur. Toen waren er nog geen TV’s, geen iPads. Gewoon gezellig met z’n allen aan tafel. De tafelcultuur zou ik graag weer terug willen brengen. Aan tafel heb je een moment van aandacht voor elkaar en praat je met elkaar over wat je die dag beleefd hebt en moet je eens kijken hoe leuk de kinderen het vinden!
Wat mij de laatste tijd ook erg opvalt is dat sporten voor kinderen net onder het avondeten valt. Om half 6 een balletles. Dat gaat toch ten koste van het samen eten? Dat vind ik wel erg jammer. Sporten is zeker belangrijk maar ik vind de tijden zo raar.”
Wat zijn de meest traditionele cadeaus voor de geboorte?
De zilveren rammelaar, zilveren bestekje, zilveren fotolijstjes. Eventueel een klein armbandje, uiteraard van zilver.
Wat is uw beste tip voor ouders met kinderen?
- Biedt de kinderen de 4 R’en. Rust, Reinheid, Regelmaat en Respect.
- Zorg voor gezelligheid.
- Neem de tijd voor elkaar. Heb aandacht voor elkaar. Voor je het weet zijn je kinderen groot.
- Gebruik heldere communicatie.
- Geef zelf het goede voorbeeld.
- Luister en kijk goed naar je kinderen.
Foto copyright Henk Brandsen
Heeft dit artikel je geholpen?
Deel dit artikel
Ontvang een melding bij de start van een sprong!
Wil je graag voorbereid zijn wanneer een sprong zich bij jouw baby aandient? Schrijf je gratis in voor onze sprongenwekker en ontvang altijd een melding wanneer een sprong gaat beginnen!